اتم از کجا آمد؟ (پارت 1)

درباره وب
به ماورای خود نگاهی بیاندازید!

اتم از کجا آمد؟ (پارت 1)

آیا توجه کرده اید که چگونه علم شیمی راه امروزی خود را پیش گرفت؟!
جهان ما از بیش از 113 عنصر و بینهایت ترکیب و ملکول به وجود آمده است. شناخت این عناصر داستانی دور و دراز دارد که قدمت آن به بیش از 2500 سال میرسد!دانشمندان و اندیشمندان گذشته امکانات امروزی محققان را نداشتند، اما ذهنی زیبا و خلاق داشتند که همیشه کنجکاو این بودند که چگونه جهان به وجود آمده و نظم کیهانی ناشی از چیست. تاکنون یکی از چالش های اصلی دانشمندان یافتن ریز ذرات اتم است و اندیشمندان و محققان بزرگی در گذشته (مانند دموکریت، بویل، دالتون، ارسطو، تالس و...) بر این مفهوم کار کرده اند.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مرگ تدریجی یک ذهن زیبا، مریم میرزاخانی

به گزارش مجله علمی اسپیناس به نقل از ایسنا، مریم میرزاخانی اولین زن و اولین ایرانی که توانست مدال «فیلدز» را که معادل نوبل ریاضیات در نظر گرفته می‌شود، به دست بیاورد، در اثر ابتلا به سرطان سینه در ۴۰ سالگی درگذشت. وی از سال ۲۰۰۸ به عنوان استاد دانشگاه “استنفورد” آمریکا به تدریس مشغول بود. به نوشته این سایت که به «نیچر آمریکا» نیز شهره است، فقدان مریم میرزاخانی موجب تاثر بسیاری از زنان ریاضیدان در سراسر دنیا شده است.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ویدئو: داستان کشف شگفت‌انگیز DNA از زبان جیمز واستون

این سخنرانی از مجموعه سخنرانی‌های تد (TED Talks) است که در سال ۲۰۰۵ و توسط جیمز واتسون انجام شد. واتسون در این سخنرانی از آغاز داستان کشف DNA تا به ثمر رسیدن تلاش‌هایش صحبت می‌کند. فرانسیس کریک، موریس ویلکینز و جیمز واتسون در سال ۱۹۶۲ به خاطر این کشف تاریخی، جایزه نوبل پزشکی را از آن خود کردند. دلیل انتشار این ویدئو در دیپ لوک، علاوه بر جذابیت (که بخش زیادی از آن ناشی از موضوع جالب و بخشی ناشی از شوخ طبعی واتسون است)، انگیزه‌‌ای است که الهام‌بخش جیمز واتسون در کشف DNA بوده است: همانطور که در ویدئو مشاهده خواهید کرد، جرقه‌ی اولیه کشف DNA از کتاب «حیات چیست؟» اروین شرودینگر در ذهن واتسون زده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که نگرش یک فیزیکدان کوانتومی، تا چه اندازه در حدس منشا حیات، درست و پخته بوده است.

 

برای مشاهده ویدئو به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : پنج شنبه 29 تير 1396 ساعت: 14:34

آیا 75% ژنوم انسان بی مصرف است؟

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد دست‌کم سه چهارم از ژنوم انسان از دی‌ان‌ای غیرکاربردی و بی‌مصرف تشکیل شده‌است که دانشمندان آن را دی‌ان‌ای زباله نامیده‌اند.از زمانی که واتسون و کرک سازه مارپیچی دی‌ان‌ای را در دهه ۱۹۵۰ کشف کردند،‌ دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا دریابند چه بخشی از ژنوم،‌انسان را به انسان تبدیل می‌کند و اکنون یک زیست‌شناس بیولوژیکی می‌گوید پاسخ این پرسش در چند محاسبه ساده ریاضی نهفته‌ است. محاسبات دن گراور در دانشگاه هیوستون تگزاس نشان می‌دهد بخش کاربردی ژنوم انسان احتمالا از ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل دی‌ان‌ای تشکیل شده‌است و این مقدار در بهترین حالت ۲۵ درصد خواهد بود.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : چهار شنبه 28 تير 1396 ساعت: 20:3

10+1 حقیقت در مورد بدن انسان

بدن انسان یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌هایی است که ما تا به حال شناخته‌ایم. از طرفی هم علوم زیستی به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و هر روز از رازهای جدیدی در بدن انسان پرده برمی‌دارند. در گزارشی می‌خواهیم به یازده مورد از واقعیت‌های علمی اشاره کنیم که شاید تا چند سال پیش هیچ‌کس از آن‌ها آگاهی نداشت و امروزه به‌عنوان واقعیت‌های علمی جدید پذیرفته شده‌اند.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

درخشان ترین ماهواره جهان ساخته شده توسط روسیه

مهندسان دانشگاه مسکو با جمع آوری بودجه ۲۰ هزار دلاری مشغول ساخت ماهواره ای هستند که درخشان ترین شی در آسمان شب خواهد بود. این ماهواره همچنین قابلیت از بین بردن زباله های فضایی را دارد

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، دانشمندان روس مشغول کار روی ماهواره Mayak هستند. قرار است این ماهواره درخشانترین شی در آسمان شب باشد.  این ماهواره حاصل فعالیت مهندسان مکانی دانشگاه مسکو است.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

 

لباس فضانوردی
دسته : نجوم

لباس فضایی چیزی فراتر از یک دست لباس است که فضانوردان به هنگام راهپیمایی فضایی برتن می‌کنند. یک لباس فضانوردی کاملا مجهز در واقع یک سفینه‌ی فضانوردی تک نفره است.

اسم رسمی که در شاتل فضایی و ایستگاه فضایی بین‌المللی برای لباس فضانوردی استفاده می‌شود Extravehicular Mobility Unit یا EMU است. “Extravehicular” به معنای خارج از وسیله‌ی نقلیه یا سفینه‌ی فضایی و “Mobility” به معنای امکان تحرک فضانورد در لباس فضانوردی است. لباس فضانوردی از فضانورد در برابر خطرات فضای خارج حفاظت می‌کند.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

سه وعده غذایی در یک بطری

کمپانی Soylent یکی از فعالان حوزه مواد غذایی است که با ایده قرار دادن مواد لازم برای وعده غذایی سالمی در یک نوشیدنی، طرفداران زیادی یافت و تا به امروز نوشیدنی های متنوعی با ارزش های غذایی مختلف به بازار عرضه کرده است. در ادامه همین امر، محصولات کمپانی مورد اشاره روز به روز بیشتر می شوند و Soylent اخیراً از نوشیدنی جدیدی به نام Coffiest رونمایی کرده که شاید جالب ترین محصول آنها تا به امروز باشد.

Coffiest شامل 150 میلی گرم کافئین می شود و جدا از طعم قهوه افزوده شده به آن، مواد غذایی اش تفاوت خاصی با نوشیدنی Soylent 2.0 ندارند. در واقع نوشیدنی Coffiest نه تنها لزوم به صرف صبحانه را از بین می برد، بلکه دیگر نیازی به نوشیدن یک فنجان قهوه نیز نیست.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات پلاستیکی
دسته : علم شیمی

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داد دو ماده‌ی شیمیاییِ ظاهراً امن که به طور معمول به جای ماده‌ی شیمیاییِ مضر در پلاستیک و دیگر محصولات مصرفی استفاده می‌شوند نیز برای سلامتی انسان خطراتی دارد.

پژوهشگرانِ مرکزِ پزشکی NYU Langone در دانشگاه نیویورک دریافتند ترکیباتِ فتالاتِ (di-isononyl (DINP و فتالاتِ (di-isodecyl (DIDP، که جزءِ گروهی از مواد شیمیایی به نامِ فتالات هستند با افزایش خطرِ ابتلا به دیابت و فشار خون در کودکان و نوجوانان ارتباط دارند.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

شفق قطبی چطونه به وجود میاید؟

طوفانهای خورشیدی ذراتی از جنس الکترون و پروتون و یونهای سنگین هستند که در پی انفجارات سطحی خورشید از آن جدا شده و به سوی فضا از جمله زمین می آیند.
تنها اثر شدید این طوفان همان پدیده Aurora یا شفق قطبی می باشد.این اشعه ها و ضربات طوفان خورشیدی به طور مستقیم زمین را مورد اصابت قرار نمی دهد. خوشبختانه میدان مغناطیسی زمین مانند سپری جلوی بسیاری از این تشعشعات را میگیرد و این میدان مغناطیسی زمین است که موجب می شود پدیدۀ طوفان خورشیدی تبدیل به رخدادی زیبا به نام شفق قطبی شود. شفق قطبی در اثر برخورد همین تشعشعات به سپر مغناطیس زمین به وجود می آید که به صورت درخشش نورهای زیبایی که در ارتفاعات ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری (بیشتر اوقات در بلندی ۱۰۰ کیلومتر) در آسمان قطب های زمین دیده میشود. شفق قطبی در برخورد ذرات باردار از مگنتوسفر زمین که معمولا الکترون و گاهی اوقات پروتون هستند و ذرات سنگین تر با اتم ها و مولکول ها به وجود می آیند.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

10 اکتشاف خارق العاده علم فیزیک

مطالعۀ فیزیک، مطالعه جهان و به طور اخص مطالعه چگونگی کارکرد جهان است. این بدون شک جالب ترین شاخه علم است، چون جهان بسیار پیچیده تر از آن چیزیست که به نظر می رسد. جهان از بعضی لحاظ بسیار عجیب و غریب کار می کند، هر چند برای درک کامل آن نیاز به دکترا دارید، کافی است کمی احساس ترس داشته باشید تا به هیبت آن پی ببرید. ما در اینجا ده عدد از شگفت انگیزترین چیزهایی که فیزیکدانان درباره جهان کشف کرده اند را به شما معرفی می کنیم.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

فرایند جذاب خواب دیدن!

ما می‌دانیم که چرخه‌ی خواب ما معمولا بسیار زیاد است و خواب ِ بیشتر در طول مرحله‌ی خواب، همراه با حرکات تند چشم(REM) به یاد افراد می‌ماند. همچنین در جامعه‌ی علمی تقریبا همگی قبول دارند که همه خواب می‌بینیم، اگرچه اینکه کدام خواب‌ها بیشتر به یاد آدم می‌مانند، ‌فرد با فرد فرق می‌کند. به این سوال که آیا خواب‌ها عملکردی فیزیولوژیایی، زیستی یا روانی دارند هم جواب داده نشده است، اما این موضوع جلوی دانشمندان را از تحقیق و فرضیه‌سازی نگرفته. چندین نظریه وجود دارند که چرا ما خواب می‌بینیم.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : سه شنبه 9 خرداد 1396 ساعت: 12:16

گرانش چیست؟

 

تعریف کلی: گرانشیا جاذبه نیرویی است که دو جسم را به سوی یکدیگر میکشد، نیرویی که سبب سقوط سیب به سمت زمین و حرکت سیارات به دور خورشید می شود. هر چه جرم یک جسم بیشتر باشد، کشش گرانشی نیرومندتری را اعمال میکند.

گرانش یکی از چهار نیروی بنیادین، همراه با نیروهای الکترومغناطیسی، نیروی هسته ای قوی و نیروی هسته ای ضعیف است. گرانش نیرویی است که سبب می شود اشیاء دارای وزن باشند. هنگامی که شما خودتان را وزن میکنید، ترازو به شما مقدار گرانشی که زمین بر روی بدن شما اعمال میکند را میدهد. فرمول محاسبه وزن عبارت است از: حاصلضرب جرم در گرانش (W=m*g). بر روی زمین، شتاب گرانش یک مقدار ثابت و برابر با ۹٫۸ متر بر مجذور ثانیه است.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

دانلود مستند «داستان خدا با مورگان فریمن»

نام مستند: The Story Of God With Morgan Freeman
ژانر : مستند، تاریخی، مذهبی
سال پخش: ۲۰۱۶- ۲۰۱۷
فرمت فایل : MKV
کیفیت : ۷۲۰ | عالی
حجم:  ۳۵۰ مگابایت
زیرنویس فارسی: دارد

خلاصه: مورگان فریمن در این مستند سریالی سفری را آغاز می کند برای کشف این نکته که باورهایمان چگونه به ما متصل شده اند. این سفر مهمانی ای برای نسل ماست، این داستان خدا است.

 

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

تعادل هیدرواستاتیک

تعادل هیدرواستاتیک چیست؟

به این جملات توجه کنید: یک ستاره می‌تپد زیرا در تعادل هیدرواستاتیکی نیست. نیروی گرانی روی جرم خارجی ستاره که کاملا به وسیله فشار داخلی متعادل نیست، وارد می‌شود.
تعادل هیدرواستاتیک به چه معناست؟ اگر جدا از مباحث و فرمول‌های ریاضی بخواهیم آن را تعریف کنیم، باید بگوییم که
وزن هر لایه در ستاره باید توسط فشار در آن لایه متعادل شود.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : چهار شنبه 25 اسفند 1395 ساعت: 14:53

ماده ای جامد درعین حال سیال!
دسته : علم شیمی

محققان دانشگاه ام.آی.تی موفق به ساخت ماده‌ای شدند که وجود فاز آن از نظر فیزیکی غیرممکن است و در عین حال که جامد است خواص ابَرشاره‌ای دارد.
به نقل از دیلی‌میل، این ماده دارای یک ساختار سفت و سخت مانند جامدات است ولی در عین حال می‌تواند مانند یک ابرشاره(superfluid) بدون گران‌روی جریان داشته باشد. ویژگی دیگر این ماده این است که اگر در داخل یک فنجان به هم زده شود تا ابد در آن فنجان خواهد چرخید.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : سه شنبه 24 اسفند 1395 ساعت: 19:52

چه امواجی خطرناک هستند؟!

آیا دستگاه‌های تلفن همراه می‌توانند موجب سرطان شوند؟ امواج تولید شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی چگونه می‌توانند بر بدن ما تاثیر بگذارند؟ واقعیت این است که ما اطلاعات خیلی کمی داریم و نمی‌توانیم به طور قطعی نظر بدهیم اما بر اساس برخی شواهد می‌توان گفت بهتر است مراقب بود تا جلوی احتمال رخ دادن اتفاقات ناخوشایند را گرفت و از پشیمانی جلوگیری کرد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

دقیق ترین تصویر خورشید را ببینید
دسته : نجوم

محققان با بروز رسانی تلسکوپ خورشیدی رصدخانه Big Bear Solar واقع در کالیفرنیا توانستند دقیق‌ترین تصاویر فوری را از خورشید به دست آورند.

به گزارش اسپیناس به نقل از ایرنا، قابلیت تهیه تصاویر فوری با این کیفیت از خورشید، امکان مطالعه دقیق تر فعالیت‌های خورشیدی و وقایع سطح آن را در اختیار محققان می‌گذارد. برای مثال در میان شعله‌های عظیم خورشید، چندین میدان مغناطیسی به صورت همزمان در نقاط مختلف سطح آن ایجاد می‌شود. محققان برای دستیابی به دقت موردنظر برای تصویربرداری از سطح خورشید، حدود یک دهه فناوری موسوم به لنز تطبیقی چند جفتی (MCAO) را توسعه دادند.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

امواج صوتی مرگبار!

آیا صدا میتواند ما را بکشد؟!

صدا از فشارهای موج گونه ای ساخته شده است که از طریق یک رسانه یا محیط مادی مانند هوا منتقل می شوند. این امواج همچنین می توانند از طریق جامدات و مایعات نیز انتقال پیدا کنند که معنی آن این است که حتی میتوانند از طریق بدن انسان نیز انتقال یابند. از نظر تئوری اگر شما بتوانید به مقدار کافی فشار صوتی تولید نمایید پس در نتیجه می توانید آسیب هایی نیز به وجود آورید.

دو مقیاس کلیدی در خصوص صدا، دسیبل و هرتز می باشند. یک دسیبل واحد شدت صوتی می باشد در حالی که هرتز، فرکانس امواج صوتی در حال حرکت می باشد. مکالمه عادی در ۵۰ تا ۶۵ دسیبل فشار صوتی انجام می شود. یک ماشین چمن زنی در حدود ۸۵ تا ۹۰ دسیبل صدا تولید می کند در حالی که صدای تق تق مته های دستی مخصوص سوراخ کردن سنگ در حدود ۱۱۰ دسیبل و موتور جت در حدود ۱۴۰ دسیبل صدا تولید می کنند.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ساخت ستاره در زمین!

در مرکز منظومه شمسی ما یک تولید کننده ی اتمی بسیار بزرگ قرار دارد. زمین به طور متوسط فاصله ای ۱۴۹٫۶ میلیون کیلومتر را گرد این جرم سماوی بزرگ طی می کند. آنچه ما خورشید می نامیم اش یک ستاره است. خورشید انرژی لازم برای حیات ما را فراهم میکند. اما آیا دانشمندان می توانند نمونه ی کوچک شده ی آن را در زمین بسازند؟

بحث بر سر امکان این نیست. چون که هم اکنون این کار انجام شده است. اگر به ستاره ها به عنوان ماشین آمیزش اتمی نگاه کنیم، نوع بشر مشابه آن را بر روی کره ی خاکی ساخته است. اما این اکتشافات محدودیت هایی نیز دارد. ستاره های مصنوعی دانشمندان اندک بوده و نهایتا تا چند ثانیه باقی می مانند. برای فهم نحوه ی ساخت ستاره توسط دانشمندان، باید دانست از چه چیزی ساخته شده و واکنش آن  چگونه شکل می گیرد؟ خورشید از ۷۵ درصد هیدروژن و ۲۴ درصد هلیوم ساخته شده است. عناصر سنگین تر ترکیب نهایی جرم خورشید را مشخص می کنند. مرکز خورشید به شدت گرم است، دمای موجود در آن بیش از ۱۵ میلیون کلوین است.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

دانلود اپلیکیشن ستاره شناسی برای اندروید و آیفون
دسته : نجوم

در این پست دو نرم افزار آموزشی موبایل که برای رصد و موقعیت یابی اجرام آسمانی بسیار مناسب می باشد را برای دانلود مستقیم قرار دادیم. این برنامه ها می تواند اجرام آسمانی را به شما نمایش دهند و شما یک افلاک نمای مجازی را همیشه در جیب خود داشته باشید. حتما برای یک بار هم که شده این شبیه ساز را امتحان کنید تا هیجان فضانوردی سراسر وجودتان را فرابگیرد!

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

چرا آب داغ زودتر یخ میزند؟!

در سال ۱۹۶۳، دانش‌آموزی تانزانیایی به نام اراستو امپمبا وقتی بستنی درست می‌کرد متوجه چیز عجیب و غریبی شد. وقتی مخلوط داغ در حال جوش خود را فریز کرد، مشاهده کرد که مخلوط او سریع‌تر از مخلوط سردتر همکلاسی‌هایش یخ زده است. این پدیده بعدا در سال ۱۹۶۹ در مقاله‌ای توسط امپمبا منتشر شد، و با عنوان اثر امپمبا شناخته شد. اما تا به امروز هیچ کس از علت این پدیده کاملا مطمئن نیست.

در حال حاضر، دانشمندان دانشگاه متودیست جنوبی در تگزاس و دانشگاه نانجینگ در چین، مقاله‌ی جدیدی منتشر کردند که به دنبال پاسخ این پدیده است. آنها بیان کردند که ممکن است علتش، پیوندهای بین اتم‌های هیدروژن و اتم‌های اکسیژن مولکول‌های آب مجاور باشد. دیتر کرمر از دانشگاه متودیست جنوبی، گفت: «می‌بینیم که وقتی آب را گرم می‌کنیم پیوندهای هیدروژنی تغییر می‌کند».

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

وجه اشتراک تکامل انسان با نظریه بیگ بنگ

به مدت چند میلیارد سال، موجوداتِ ساده مثل پلانکتون ها، باکتری ها و جلبک ها بر کره ی زمین حکومت می کردند. سپس، ناگهان زندگی بسیار پیچیده شد. کشفیاتِ اخیر از رسوباتِ خاک رسیِ کانادا، گرینلند، چین، سیبری و نامیبیا به طور واضح نشان می دهند که دوره ای از فعالیتِ بیولوژیکی بنامِ «انفجار کامبرین» در یک «دوره ی زمین شناسی» در طول ۵۰۰ میلیون سال پیش در سراسر جهان رخ داد –انفجارِ زندگی که تکامل گرایان را متحیر می سازد.

در حینِ انفجارِ کامبرین، حیواناتِ مختلفی مثل بند پایان، نرم تنان، عروس دریایی و مهره داران ابتدایی در یک محدوده ی زمانیِ ۵ تا ۱۰ میلیون ساله بدون اینکه دارای پیشینه یا مداخله گر باشند، به وجود آمدند. کشفیات اخیر این چارچوب زمانی را از ۷۰ میلیون سال، به کمتر از ۱۰ میلیون سال کاهش داد. همان اندام های اصلی بدن که در انفجارِ کمبرین پدید آمدند به طور قابل توجهی تاکنون ثابت مانده اند. به طور واضح، مهمترین تغییرات بیولوژیکی در تاریخچه ی زمین در کمتر از ۵ میلیون سال رخ دادند و پس از ۵۰۰ میلیون سال، این مرحله از تغییر هرگز دوباره رخ نداد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

با بمب باران مریخ آنجا را قابل سکونت کنیم!

به گزارش اسپیناس به نقل از وبسایت بیگ بنگ، الون ماسک، مالک شرکت فضایی اسپیس‌ایکس، به تازگی در برنامه‌ای تلویزیونی پیشنهاد بسیار عجیبی برای قابل سکونت ساختن سیاره مریخ ارائه کرده است و معتقد است که می توان با بمباران اتمی، حرارت این سیاره را به حد مناسب برای زندگی انسان رساند.

انسان به شدت به دنبال یافتن یک مرکز ثانویه برای زندگی بشر است و در این میان بسیاری از دانشمندان معتقدند که سیاره مریخ به عنوان یک گزینه مناسب برای زندگی بشر محسوب می شود. حال الون ماسک به عنوان یکی از افراد برجسته در رده فناوری به اظهار نظرهای بسیار جالبی در این زمینه دست زده است. الون ماسک که یکی از افراد اصلی پروژه ارسال گردشگر به فضا محسوب می شود معتقد است که برای تنظیم حرارت سیاره مریخ می توان این سیاره را با بمب های اتمی مورد هدف قرار داد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

کشف اقیانوس در اعماق زمین


به گزارش اسپیناس به نقل از ایسنا، محققان اقیانوسی شگفت آور در زیر زمین پیدا کردند که باعث شد درک ما را نسبت به زمین به کل تغییر دهند.این کشف مهر تاییدی است بر یک تئوری قدیمی که می‌گوید گوشته زمین یک مخزن آب بسیار عظیم را در خود پنهان کرده است.« این کشف نشان می‌دهدیک حجم بسیار بسیار عظیم آب در اعماق بسیار زیاد زمین به دام افتاده است.» این را گراهام پیرسون، ژئو شیمی‌دان دانشگاه آلبرتای کانادا و نویسنده ارشد مقاله‌ای که از نتایج مطالعه بر روی این کانی به دست آمده، می‌گوید. نتایج یافته‌های پیرسون و همکارانش که در مجله نیچر چاپ شده، نشان می‌دهد این الماس بی‌ارزش (از نظر جواهری) چسبیده به یک نوع خاص از کانی اولیوین به نام رینگوودیت پیدا شده. این اولین بار است که این نوع خاص اولیوین در سطح زمین و در جایی به جز محل برخورد شهاب‌سنگ‌ها یا آزمایشگاه‌ها دیده می‌شود. این کانی تنها در فشار بسیار خردکننده مثل مناطقی با عمق بیشتر از ۵۱۵ کیلومتری سطح زمین یا محل برخورد شهاب سنگ‌ها شکل می‌گیرد. اما چرا وجود این کانی نشان‌دهنده حضور یک اقیانوس عظیم آب در اعماق زمین است؟

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : چهار شنبه 11 آذر 1395 ساعت: 21:18

نحوه تولد سیاره ها

منظومه شمسی و راز ساختار آن همواره بزرگ‌ترین معمای دانشمندان بوده است. چطور طبیعت یک سیاره می‌سازد؟ آیا این کار به صورت مرحله به مرحله صورت می‌گیرد یا اینکه منظومه شمسی از پیش ساخته شده است. آیا سیارات به همین شکلی که امروز می‌بینیم شکل می‌گیرند یا آنها از منظومه شمسی منحرف شده‌اند. دو ماموریت اخیر ناسا برای پاسخ دادن به سوالات این چنینی کمک بزرگی خواهد بود. اوت ۲۰۰۴ ناسا فضا پیمای مسنجر را برای کاووش سیاره تیر به فضا پرتاب کرد و سال ۲۰۰۸ به این سیاره رسید و در ۲۰۱۱ در مدار این سیاره قرار گرفت. در این ماموریت نوع ساختار جغرافیایی تیر، ترکیب‌های شیمیایی این سیاره و میدان مغناطیسی هسته آن را تا بهار ۲۰۱۲ بررسی خواهد کرد. به زودی ماموریت دیگری قرار است انجام شود. در این ماموریت ناسا دو قمر گرد گریل A و گریل B را به سمت ماه یا قمر زمین می‌فرستد تا میدان گرانشی ماه را بررسی کند. درحال‌حاضر دوقلوهای گریل در مدار ماه قرار گرفته‌اند و این دو قمرگرد ماموریت ۸۰ روزه شان را در بهار سال آینده آغاز خواهند کرد. ماموریت دوقلوهای گریل برای شناسایی وضعیت کره زمین و ماهواره‌هایی که سراسر آن را فرا‌گرفته‌اند و همچنین بررسی اینکه زمین ابتدا دو قمر داشته است کمکی بزرگی خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

نحوه مرگ انسان در فضا بدون لباس مخصوص! (ویدیو)

اگر بدون لباس فضایی در معرض خلأ قرار بگیرید، مطمئناً زنده نخواهید ماند ولی نحوۀ مرگ انسان به چه صورت خواهد بود؟

این کلیپ که زیرنویس فارسی دارد به شما توضیح میدهد که مرگ انسان در فضا بدون لباس مخصوص چگونه خواهد بود!

برای مشاهده این ویدیو به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

اسرار آمیزترین بنا ها را بشناسید

دنیای ما آثار باستانی چشمگیری را از دوران دور در خود جای داده است. سازه‌هایی که به نظر می‌رسد امکان ساختنشان با فناوری‌ای که تمدن‌های آن زمان داشت، جور در نمی‌آید. چرا که بیش از حد بزرگ، سنگین یا پیچیده‌ هستند. به همین دلیل عده‌ای می‌گویند بعید نیست سازندگان باستانی این آثار با پیروی از دستورالعمل‌های موجودات فرازمینی آنها را ساخته‌ باشند، یا این‌که این سازندگان اصلا از اهالی زمین نبوده‌اند! اما مهم این است که شواهد مهمی از این ادعا وجود ندارد و بیشتر شبیه ِ داستانی شیرین به نظر می رسد.

فکر کردن درباره ی اینکه موجودات فضایی شاید روزگاری به ملاقات زمینی‌ها آمده باشند جالب و سرگرم‌کننده است. اما واقعیت این است که هیچ‌گونه شواهدی از اینکه زمانی موجودات فرازمینی در سیاره ما بوده‌اند وجود ندارد. متوسل شدن به عوامل فرازمینی برای توجیه نحوه ساخت عظیم‌ترین دستاوردهای بشر به معنای نادیده‌گرفتن روش‌های شگفت‌انگیزی است که تمدن‌های ماقبل تاریخ برای ساختن بزرگ‌ترین و اسرارآمیزترین سازه‌های روی زمین به کار برده‌اند.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

کاوشگر مریخی سقوط کرد!
دسته : نجوم

چندی پیش مریخ‌نورد جدید سازمان فضایی اروپا در هنگام فرود بر سطح مریخ سقوط کرد و نابود شد. حال این سازمان علت اصلی سقوط مریخ‌نورد خود را کشف و اعلام کرد که مأموریت نیمه شکست‌ خورده را در مراحل بعدی ادامه می‌دهد.

به گزارش اسپیناس به نقل از سرویس فناوری آنا، برنامه فضایی «اگزوماس» سازمان فضانوردی اروپا یک برنامه چند مرحله‌ای‌ است که نخستین مرحله آن با موفقیت و دومین گام آن با شکست به پایان رسید. گام دوم این برنامه فرود «شیاپارلی»، مریخ‌نورد فضاپیما، روی مریخ بود اما این فرود در آخرین دقیقه به یک فاجعه تمام‌ عیار تبدیل شد. سقوط مریخ‌نورد از فاصله ۳ کیلومتری روی سطح مریخ، نه‌ تنها این مأموریت را با شکست روبرو کرد بلکه سطح مریخ را نیز به شدت دچار آلودگی کرد و نگرانی‌های زیادی درباره ی آینده تحقیقات روی سیاره ایجاد کرد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

چرا صدای ضربان قلب خود را نمی ‌‌شنویم؟

به گزارش اسپیناس به نقل از ایرنا، محققان موسسه تحقیقاتی “پلی تکنیک فدرال لوزان” در سوییس توانستند پاسخ مناسبی برای این پرسش بیابند که چرا صدای ضربان قلبمان را نمی ‌‌شنویم! آنها دریافتند که مغز به طور آگاهانه از پردازش سیگنال ‌‌های حسی مربوط به قلب خودداری می ‌‌کند. در واقع بدن ما تنها آن بخش از محیط را درک می ‌‌کند که مغز تصمیم می ‌‌گیرد در رابطه با آن هوشیار باشد. اما نکته قابل توجه این است که قلب ما نیز در نحوه درک محیط اطراف موثر است.

محققان در جریان کار، از مغز ۱۵۰ داوطلب، دو مرتبه تصویربرداری کردند. برای این منظور مجموعه ‌‌ای از اشکال هندسی برای داوطلبان به نمایش درآمد؛ به ‌‌طوری که گاهی تناوب نمایش تصاویر با ضربان قلب آنان هماهنگ بود و گاهی این هماهنگی وجود نداشت. در تصویربرداری به شیوه FMRI مشخص شد در مواردی که آهنگ نمایش تصاویر با ضربان قلب هماهنگ است، داوطلبان در به ‌‌یادسپاری و درک صحیح تصویر دچار مشکل می ‌‌شوند.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : سه شنبه 9 آذر 1395 ساعت: 19:54

زمین در گذر یک سال (ویدیو)

در این ویدئوی تایم لپس که توسط ماهواره DSCOVR به ثبت رسیده، چرخش زمین به دور خودش را در گذر یک سال می بینیم.

برای مشاهده ویدیو به ادامه مطلب  مراجعه نمایید...

 

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : سه شنبه 9 آذر 1395 ساعت: 18:7

فیزیک درباره آغاز جهان چه می گوید؟

یکی از بزرگترین پرسش های کیهان شناسان فهم و توضیح رویدادهای آغاز کیهان است. ایده اصلی کار آنها مانند چک دوباره صحنه های ضبط شده توسط دوربین ورزشگاه هاست. برای تحلیل دقیق یک رویداد  و اینکه متوجه شویم در یک لحظه به خصوص چه اتفاقی افتاده است؛ باید فیلم را به عقب برگرداند. البته در خصوص کیهان دوربینی در کار نیست و این معادلات ریاضی و مدلسازی ها هستند که وقایع لحظات آغازین کیهان را به ما نشان می دهند.

پایه بسیاری از مدل های کیهان شناسی نظریه نسبیت عام اینشتین است که در سال ۱۹۱۵ مطرح شد. الکساندر فریدمان در سال ۱۹۲۳ به حل معادلات اینشتین برای زمانی مشخص در ابتدای شکل گیری کیهان دست یافت. نتیجه کار وی نشان می داد جهان در لحظات اولیه چگالی بسیار زیادی داشته ؛ چیزی مانند تکینگی در مرکز یک سیاهچاله. همچنین طبق یافتهء فریدمان؛ جهان در آغاز؛ دمای بسیار زیاد ؛ در حد ۱۰ به توان ۳۲ کلوین داشته است. چیزی که بعدها انفجار بزرگ یا Big Bang  نامیده شد.. در سال ۱۹۶۵؛ آرنو پنزیاس Arno Allan Penzias و رابرت ویلسون Robert Wilson که در حال آزمودن وسیله ارتباط رادیویی آزمایشگاه های بل تلفن بودند؛ متوجه تابش زمینه کیهانی ((CMB cosmic microwave background شدند. این موضوع شاهد محکمی در تایید نظریه های آغاز کیهان بود. تابشی معادل تابش سیاه در حدود ۳ کلوین که می شد آن را از هر جهت آسمان دریافت کرد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

چرا ستاره های نوترونی را میبینیم اما سیاهچاله را نه؟

سوال: سیاهچاله‌ها به دلیل چگال بودن جاذبه ی زیادی دارند و به دلیل این جاذبه نور هم نمیتواند از آن عبور کند.پس همیشه سیاه است.اما ستاره‌های نوترونی بسیار چگال تر از سیاهچاله‌ها هستند ولی آنها را میبینیم.دلیلش چیست؟

پاسخ: خیر اینطور نیست. ستاره های نوترونی نسبت به سیاهچاله ها از چگالی کمتری برخوردار هستند. درواقع در عالم هستی جسمی چگال تر از سیاهچاله وجود ندارد.

نویسنده :
تاريخ : یک شنبه 7 آذر 1395 ساعت: 1:44

واحدهای محاسبۀ فاصله در ستاره شناسی
دسته : نجوم

بطور کل ستاره شناسان از ۳ مبنای: واحد نجومی، سال نوری و پارسک برای محاسبه فواصل زیاد بین ستارگان و کهکشان ها استفاده می کنند، که در زیر به اختصار شرح داده شده است.

۱- واحد نجومی (AU): از این واحد معمولا در مقیاسهای منظومه شمسی استفاده می شود، همچنین برای بیان فواصل ستاره های دوتایی نزدیک بهم و سیارات فرا خورشیدی نیز از این واحد استفاده می شود. بعنوان مثال به فاصله زمین تا خورشید یک “واحد نجومی”(Astronomical unit) گفته میشود که برابر با ۱۵۰ میلیون کیلومتر است و کوچکترین واحد فواصل نجومی محسوب میشود. طبق این واحد فاصله پلوتو تا زمین ۴۰ واحد نجومی میباشد.

۲ – سال نوری (LY): “سال نوری” (Light year) یکی از یکاهای پر کاربرد در سنجش فاصله اجرام فضایی و کیهانی میباشد. سال نوری طبق تعریف برابر است با مسافتی که نور در خلاء در مدت یک سال طی می‌کند. بعنوان مثال نزدیک ترین سامانه ستاره ای به ما یعنی آلفا قنطورس حدود ۴٫۳ سال نوری با ما فاصله دارد، یعنی اگر شما با سرعت نور که ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه است، به سمت این سامانه ی ستاره ای حرکت کنید از دید ناظر ۴٫۳ سال زمینی در راه هستید.

در این تصویر فاصله خورشید تا منظومه آلفا قنطورس را مشاهده می کنید که بر حسب واحد نجومی مشخص شده است.

۳– پارسک (PC) : واحد دیگری که از سال نوری بزرگتر است “پارسک”(Parsec) نام دارد، هر پارسک برابر ۳٫۲۶ سال نوری یا ۳۱ تریلیون کیلومتر است. در واقع اگر شما از منظومه‌ی شمسی چنان دور شوید که وقتی به مدار زمین نگاه کنید، اندازه شعاع مدار آن به اندازه یک ثانیه قوسی دیده شود، شما در فاصله‌ی یک پارسکی از زمین قرار گرفته‌اید! بعنوان مثال بر حسب پارسک فاصله ستاره آلفا قنطورس با زمین ۱٫۳ پارسک است. برای فواصل دورتر از کیلو پارسک که برابر ۱۰۰۰ پارسک و یا مگاپارسک که برابر با ۱۰۰۰۰۰۰ پارسک است استفاده می شود.

منبع: بیگ بنگ

سال نوری چیست؟

برخلاف آنچه به نظر می رسد؛ “سال نوری” واحد اندازه گیری فاصله است، نه زمان و فاصله ای است که نور در یک سال در فضا طی می کند. به طور دقیق تر، اتحادیه ی جهانی ستاره شناسی سال نوری را فاصله ای می داند که نور در ۳۶۵٫۲۵ روز طی می کند. به زبان مشابه، میتوان ۶۰ مایل را در واحد اتومبیل-ساعت ( فاصله ای که یک اتومبیل در یک ساعت و در بزرگ راه طی می کند) بیان کرد. در واقع ما در در طول روز برای بیان فاصله از معیار زمان استفاده می کنیم. به عنوان مثال، “ده دقیقه مانده تا برسم” و …

نور با سرعت ۲۹۹۷۹۲ کیلومتر بر ثانیه حرکت می کند. فاصله ی ما تا نزدیک ترین ستاره ۴٫۳ سال نوری یا ۴۰٫۷ تریلیون کیلومتر است. اولین اشارات به سال نوری به سال ۱۸۳۸ و به دانشمند آلمانی به نام فریدریش بسل بر می گردد. او فاصله ی ما تا ستاره ای به نام “ماکیان ۶۱” را اندازه گرفت و اندازه ی آن ۶۶۰ هزار برابر بزرگتر از شعاع مداری زمین بود. او به این تنیجه رسید که نور در عرض ده سال می تواند به این ستاره برسد، اما علاقه ی خاصی در به کار بردن واژه ی “سال نوری” نداشت.( به این دلیل که در آن مقطع هنوز مشخص نشده بود که سرعت نور عنصری بنیادی در طبیعت است). در سال ۱۸۵۱، این واژه برای نخستین بار در آلمان و نشریۀ نجومی Lichtjare، ظاهر شد. بعدها اخترشناسان این واژه را به کار بردند و امروزه “سال نوری” حتی در متون علمی نیز واژه ای آشنا به حساب می آید.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ژن انسان های سالم با طول عمر بالا

پژوهشگرانی که ژنوم صدها سالمند سالم را بررسی کرده‌اند، می‌گویند که یکی از رازهای طول عمر این افراد، حفاظت ژنتیکی در برابر از دست رفتن توانایی‌های مغزی است.
نتایج این تحقیق اول اردیبهشت‌ماه در نشریه‌ی «Cell» منتشر شد تا پژوهشگران سراسر جهان از جزئیات بزرگ‌ترین بررسی توالی ژنوم افرادی که زندگی طولانی و عاری از بیماری را پشت‌سر گذاشته‌اند، آگاه شوند. «اریک تپل» (Eric Topol) متخصص قلب در مؤسسه‌ی علوم اسکریپس و رهبر این پژوهش می‌گوید یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در انجام این تحقیق وجود داشت، یافتن افراد سالمندی بود که بیش از ۸۰ سال زندگی کرده‌اند و در طول عمر طولانی خود به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های خودایمنی، لخته‌های خون، سرطان، دیابت، جنون، بیماری‌های قلبی، از کار افتادگی کلیه‌ها یا سکته (قلبی و مغزی) دچار نشده باشند. تپل می‌گوید که دخترش به تمام خانه‌های سالمندان در سراسر کالیفرنیا مراجعه کرده تا سالمندانی را که دارای چنین شرایطی هستند یا هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند، به شرکت در این برنامه‌ی تحقیقاتی دعوت کند. تپل همچنین با دیگر دوستان و همکارانش در سراسر ایالات‌متحده و دیگر کشورها تماس گرفت و از آنها خواست اگر افرادی با ویژگی‌های فوق می‌شناسند، به او معرفی کنند.
به گفته‌ی دکتر تپل، این افراد باهوش‌تر از آنی هستند که به پزشک مراجعه کنند یا در بیمارستان‌ها بستری شوند و به همین دلیل، نمی‌توان نشانی از آنها در اسناد و بانک‌های اطلاعاتی پزشکی یافت و همین، یافتن این افراد را به چالشی سخت تبدیل کرده است.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : شنبه 30 آبان 1395 ساعت: 16:9

اشتباهات بزرگ انیشتین

در پست قبل به نظریه نسبیت عام انیشتین پرداختیم و گفتیم که یکی از بهترین نظریه های تاریخ است و آلبرت انیشتین را به عنوان مغز متفکر هزاره سوم مینامند. اما حتی انیشتین هم مبرا از خطا نبود و چند اشتباه بزرگی داشت که دست کمی از نظریه هایش نبود!

يك سوال اينكه آيا شهرت اينشتين در سرازيري سقوط افتاده است؟ از زماني‌كه او به‌عنوان مغز متفكر هزاره سوم انتخاب شد، تنها يك دهه مي‌گذرد. در نظريه‌هايش همه‌چيز مي‌توان يافت: از اتم تا جهان هستي و از پي‌ريزي فناوري باتري‌هاي خورشيدي تا ارسال ماهواره به فضا. اما برخي از اكتشافات جديد، تهديدي براي شهرت او محسوب مي‌شوند. نظريه‌هاي او در تمام ابعاد، از اتم تا جهان هستي، رو به كهنگي و زوال افتاده‌اند. جهان در چنگال نيرويي است كه اينشتين از پذيرفتن آن امتناع كرد، درحالي كه نظريه كوانتوم با تشريح قوانين حاكم بر دنياي اتم‌ها، روزبه‌روز موفق‌تر مي‌شود. حتي باور عميق او به وجود يك نظريه جهانشمول درباره «همه‌چيز» ساده‌لوحانه به‌نظر مي‌آيد. بنابراين اگر تصور مي‌كنيد مي‌توانيد وارث اينشتين شويد لازم است از چالش‌هاي پيش رو آگاهي داشته‌ باشيد…

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

 

چرا نسبیت عام یکی از مهم ترین نظریات فیزیک است؟

یک‌صد سال پیش در چنین روزهایی (یا دقیق‌تر بگوییم، در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۱۵، مطابق با چهارم آذر ۱۲۹۴ خورشیدی)، آلبرت اینشتین برای نخستین بار، معادلات میدان خود را در یکی از جلسات فرهنگستان علوم پروس به دنیای علم معرفی کرد و با این کار، پایه‌های نظریه‌ی نسبیت عام را بنا نهاد؛ نظریه‌ای شگفت‌انگیز که درک بشر را نسبت به کیهان برای همیشه متحول کرد و از وجود پدیده‌های عجیب و غریب بسیاری در هستی پرده برداشت. معادلات میدان اینشتین، به فیزیک‌دان‌ها امکان داد تا میزان انحنای فضا-زمان را در هر نقطه از آن بر حسب چگونگی توزیع چگالی ماده-انرژی در جهان محاسبه کنند. به این ترتیب، نظریه‌ی نسبیت عام با کمک مفهوم انحنای فضا-زمان توانست تبیین جدیدی را از گرانش و میدان گرانشی ارائه دهد و بر مبنای آن، نظریه‌ی میدان گرانشی نیوتن را که در قرن هفدهم میلادی ارائه شده بود، اصلاح و متحول کند.

در این پست بیوگرافی این نظریه را برای شما عزیزان به طور مختصر جمع آوری کرده ایم.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

راهی جدید برای نقض قانون دوم ترمودینامیک

برخی از مهمترین قاعده های اصلی فیزیک مدرن در قوانین ترمودینامیک است. زیرا سه کمیت بنیادی فیزیکی را تعریف می کند که چگونه دما، انرژی و آنتروپی در شرایط محیطی مختلف رفتار می کنند. ولی حالا فیزیکدانان می گویند که در یکی از این قانون ها یک راه گریز پیدا کرده اند و این می تواند یک طرح جدید بسازد از اینکه آنتروپی یا بی نظمی با زمان کاهش می یابد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

عامل ایجاد دیوار صوتی چیست؟

در خصوص دیوار صوتی مطالب بی معنی و بی اساس زیادی عنوان شده است. بعضی ها فکر می کنند چیز ملموسی بنام دیوار صوتی وجود دارد، گویی در یک دیوار شیشه ای نامرئی صدا ایجاد می شود. این اشتباه است، کلمه دیوار در اینجا هرگز بر این امر دلالت نمیکند که سدی فیزیکی آن بالا در هوا وجود دارد، بلکه فقط این است که سرعت صوت مانعی در برابر پیشروی هواپیماهای هر چه سریع تر ایجادکرد. این سد و دیوار طراحی هوانوردی بود،نه دیواری فیزیکی.

 

برای مطالعه بیشتر و مشاهده عکس ها به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
 کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  تقویت فن بیان  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید