ژن انسان های سالم با طول عمر بالا

درباره وب
به ماورای خود نگاهی بیاندازید!

ژن انسان های سالم با طول عمر بالا

پژوهشگرانی که ژنوم صدها سالمند سالم را بررسی کرده‌اند، می‌گویند که یکی از رازهای طول عمر این افراد، حفاظت ژنتیکی در برابر از دست رفتن توانایی‌های مغزی است.
نتایج این تحقیق اول اردیبهشت‌ماه در نشریه‌ی «Cell» منتشر شد تا پژوهشگران سراسر جهان از جزئیات بزرگ‌ترین بررسی توالی ژنوم افرادی که زندگی طولانی و عاری از بیماری را پشت‌سر گذاشته‌اند، آگاه شوند. «اریک تپل» (Eric Topol) متخصص قلب در مؤسسه‌ی علوم اسکریپس و رهبر این پژوهش می‌گوید یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در انجام این تحقیق وجود داشت، یافتن افراد سالمندی بود که بیش از ۸۰ سال زندگی کرده‌اند و در طول عمر طولانی خود به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های خودایمنی، لخته‌های خون، سرطان، دیابت، جنون، بیماری‌های قلبی، از کار افتادگی کلیه‌ها یا سکته (قلبی و مغزی) دچار نشده باشند. تپل می‌گوید که دخترش به تمام خانه‌های سالمندان در سراسر کالیفرنیا مراجعه کرده تا سالمندانی را که دارای چنین شرایطی هستند یا هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند، به شرکت در این برنامه‌ی تحقیقاتی دعوت کند. تپل همچنین با دیگر دوستان و همکارانش در سراسر ایالات‌متحده و دیگر کشورها تماس گرفت و از آنها خواست اگر افرادی با ویژگی‌های فوق می‌شناسند، به او معرفی کنند.
به گفته‌ی دکتر تپل، این افراد باهوش‌تر از آنی هستند که به پزشک مراجعه کنند یا در بیمارستان‌ها بستری شوند و به همین دلیل، نمی‌توان نشانی از آنها در اسناد و بانک‌های اطلاعاتی پزشکی یافت و همین، یافتن این افراد را به چالشی سخت تبدیل کرده است.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

ادامه مطلب
نویسنده :
تاريخ : شنبه 30 آبان 1395 ساعت: 16:9

اشتباهات بزرگ انیشتین

در پست قبل به نظریه نسبیت عام انیشتین پرداختیم و گفتیم که یکی از بهترین نظریه های تاریخ است و آلبرت انیشتین را به عنوان مغز متفکر هزاره سوم مینامند. اما حتی انیشتین هم مبرا از خطا نبود و چند اشتباه بزرگی داشت که دست کمی از نظریه هایش نبود!

يك سوال اينكه آيا شهرت اينشتين در سرازيري سقوط افتاده است؟ از زماني‌كه او به‌عنوان مغز متفكر هزاره سوم انتخاب شد، تنها يك دهه مي‌گذرد. در نظريه‌هايش همه‌چيز مي‌توان يافت: از اتم تا جهان هستي و از پي‌ريزي فناوري باتري‌هاي خورشيدي تا ارسال ماهواره به فضا. اما برخي از اكتشافات جديد، تهديدي براي شهرت او محسوب مي‌شوند. نظريه‌هاي او در تمام ابعاد، از اتم تا جهان هستي، رو به كهنگي و زوال افتاده‌اند. جهان در چنگال نيرويي است كه اينشتين از پذيرفتن آن امتناع كرد، درحالي كه نظريه كوانتوم با تشريح قوانين حاكم بر دنياي اتم‌ها، روزبه‌روز موفق‌تر مي‌شود. حتي باور عميق او به وجود يك نظريه جهانشمول درباره «همه‌چيز» ساده‌لوحانه به‌نظر مي‌آيد. بنابراين اگر تصور مي‌كنيد مي‌توانيد وارث اينشتين شويد لازم است از چالش‌هاي پيش رو آگاهي داشته‌ باشيد…

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

 

چرا نسبیت عام یکی از مهم ترین نظریات فیزیک است؟

یک‌صد سال پیش در چنین روزهایی (یا دقیق‌تر بگوییم، در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۱۵، مطابق با چهارم آذر ۱۲۹۴ خورشیدی)، آلبرت اینشتین برای نخستین بار، معادلات میدان خود را در یکی از جلسات فرهنگستان علوم پروس به دنیای علم معرفی کرد و با این کار، پایه‌های نظریه‌ی نسبیت عام را بنا نهاد؛ نظریه‌ای شگفت‌انگیز که درک بشر را نسبت به کیهان برای همیشه متحول کرد و از وجود پدیده‌های عجیب و غریب بسیاری در هستی پرده برداشت. معادلات میدان اینشتین، به فیزیک‌دان‌ها امکان داد تا میزان انحنای فضا-زمان را در هر نقطه از آن بر حسب چگونگی توزیع چگالی ماده-انرژی در جهان محاسبه کنند. به این ترتیب، نظریه‌ی نسبیت عام با کمک مفهوم انحنای فضا-زمان توانست تبیین جدیدی را از گرانش و میدان گرانشی ارائه دهد و بر مبنای آن، نظریه‌ی میدان گرانشی نیوتن را که در قرن هفدهم میلادی ارائه شده بود، اصلاح و متحول کند.

در این پست بیوگرافی این نظریه را برای شما عزیزان به طور مختصر جمع آوری کرده ایم.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

راهی جدید برای نقض قانون دوم ترمودینامیک

برخی از مهمترین قاعده های اصلی فیزیک مدرن در قوانین ترمودینامیک است. زیرا سه کمیت بنیادی فیزیکی را تعریف می کند که چگونه دما، انرژی و آنتروپی در شرایط محیطی مختلف رفتار می کنند. ولی حالا فیزیکدانان می گویند که در یکی از این قانون ها یک راه گریز پیدا کرده اند و این می تواند یک طرح جدید بسازد از اینکه آنتروپی یا بی نظمی با زمان کاهش می یابد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

عامل ایجاد دیوار صوتی چیست؟

در خصوص دیوار صوتی مطالب بی معنی و بی اساس زیادی عنوان شده است. بعضی ها فکر می کنند چیز ملموسی بنام دیوار صوتی وجود دارد، گویی در یک دیوار شیشه ای نامرئی صدا ایجاد می شود. این اشتباه است، کلمه دیوار در اینجا هرگز بر این امر دلالت نمیکند که سدی فیزیکی آن بالا در هوا وجود دارد، بلکه فقط این است که سرعت صوت مانعی در برابر پیشروی هواپیماهای هر چه سریع تر ایجادکرد. این سد و دیوار طراحی هوانوردی بود،نه دیواری فیزیکی.

 

برای مطالعه بیشتر و مشاهده عکس ها به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

آیا پرندگان دچار برق گرفتگی نمی شوند؟

برای برق‌گرفتگی لازم است جریان الکتریکی از بدن حیوان عبور کند لذا تا زمانی که پرنده روی یک فاز نشسته باشد هیچ مشکلی برایش به وجود نمی‌آید.
در واقع در حالتی که پرنده روی یک سیم است و فقط با یک سیم اتصال دارد، اتصال کوتاه ایجاد می‌شود و جریان از بدنش نمی‌گذرد. پس ویژگی‌خاصی در بدن پرندگان وجود ندارد و اگر پرنده‌ای برای مثال یک پایش را روی یک سیم و پای دیگر را روی سیم دیگر قرار دهد دچار برق گرفتگی خواهد شد.

جعبه سیاه انسان!

تازه‌ترین لایه مغز همین قشر مغز است که در انسان از همه موجودات پیشرفته‌تر است. این بخش به طورکلی مسوول فرایندهای خفن‌شناختی است. نام دیگر قشر مغز، مخ است؛ شاید برای همین است که به آدم‌های باهوش می‌گویند مخ!  قشر مغز از چند تا لوب تشکیل شده است که هر کدام متخصص یکی از این فرایندهای خاصند. البته یادتان باشد که هر کدام از این لوب‌ها از دو بخش راست و چپ تشکیل شده‌اند. بخش چپ بدن را سمت راست مغز کنترل می‌کند و بخش راست بدن را سمت چپ. بعضی از وظایف دیگر هم بین این دو سمت تقسیم شده‌اند.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

چهارمین حالت آب کشف شد

پژوهشگران آزمایشگاه ملی «اوک‌ریج» می‌گویند وقتی آب در فضایی کوچک تحت فشاری عظیم قرار می‌گیرد، رفتارهای کوانتومی نشان می‌دهد و در وضعیت «تونل‌زنی» قرار می‌گیرد. این چهارمین حالت آب پس از حالت‌های جامد، مایع و گاز است.
فیزیک کلاسیک می‌گوید اگر توپی را به دیواری شوت کنید، قطعاً از دیوار برمی‌جهد؛ اما بر‌اساس فیزیک کوانتومی علاوه بر بازگشت توپ، احتمال دارد که توپ تونل زده و در آن‌سوی دیوار پدیدار شود‌ یا همزمان در دو سوی دیوار دیده شود، یا جایی درون دیوار به دام بیفتد. این همان چیزی است که پژوهشگران دیده‌اند.

نمونه‌های حالت جدید آب در کانال‌های شش‌وجهی بسیار ریز موجود در یاقوت معدنی کشف شده که جواهرات زمرد آبی و زمرد سبز را از آن استخراج می‌کنند. پهنای این کانال‌ها به‌اندازه‌ی پنج اتم است و در عمل، همانند قفسی عمل می‌کنند که یک مولکول آب را حبس می‌کند.
پژوهشگران با آزمایش پراکندگی نوترون روی یاقوت معدنی متوجه شدند اثرات مربوط به اتم‌های هیدروژن همزمان در شش جهت‌گیری مختلف ظاهر می‌شوند و این به آن معنی است که این اتم‌ها توزیعی حلقوی دارند که از ویژگی‌های تونل‌زنی کوانتومی است.

منبع: پروفسورها

منشأ گرمای جو فوقانی مشتری به شکلی تصادفی کشف شد
دسته : نجوم

نزدیک به ۴۰ سال است که اخترشناسان از دمای غیرعادی جو فوقانی مشتری باخبرند. در دهه‌ی ۱۹۷۰، فضاپیماهای وویجر ۱ و ۲ با عبور از نزدیکی مشتری، ویژگی‌های مختلف این سیاره را بررسی کردند. علاوه بر آن، رصدخانه‌های زمینی هم که به ابزارهای پیشرفته‌تری مجهز شده بودند، دمای جو مشتری را در ارتفاع ۸۰۰ کیلومتری از سطح داخلی‌اش (لایه قهوه‌ای‌رنگ) بیش از ۵۳۷ درجه‌ی سلسیوس اندازه‌گیری کردند. عجیب این‌جا بود که دمای جو زمین هم در ارتفاع ۸۰۰ کیلومتری در همین حدود است. در زمین، پرتوهای شدید خورشید باعث افزایش دمای جو فوقانی می‌شوند، اما مشتری پنج برابر دورتر است و در نتیجه شدت پرتوهای خورشید در آنجا ۲۵ برابر کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل گرمایش عجیب جو فوقانی مشتری نمی‌تواند همانند زمین از پرتوهای خورشید حاصل شده باشد.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

قوانین ترمودینامیک چیست؟

ترمودینامیک به معنای مطالعه درباره انرژی، تبدیل انرژی به حالت های گوناگون و توانایی انرژی برای انجام کار است. در ابتدا سه قانون ترمودینامیک تدوین شد ولی به نظر قانون چهارمی هم وجود دارد که قانون صفرم(zeroth law) نام دارد زیرا قانون یک و دو و سه جایگاه خود را داشتند و مثل این قانون بنیادی نبودند.

 

 برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید...

دما در نزدیک خورشید کمتر است!؟
دسته : نجوم

یکی از واقعیت‌های عجیب در مورد فضا این است که پدیده‌ها همیشه با منطق زمینی ما مطابق نیستند. مثلا خورشید را در نظر بگیرید، معمولا تصور بر این است که سطح خورشید داغ‌تر از اتمسفر پیرامونی آن است زیرا با کوره هسته‌ای که در مرکز خورشید فعال است فاصله کم‌تری دارد، اما واقعیت این است که هرچه به خورشید نزدیک‌تر شوید دما کم‌تر می‌شود.

فوتوسفر که سطح خورشید به این نام خوانده می‌شود در واقع یک کوره داغ است که دمای آن به ۶۷۰۰ تا ۱۱ هزار درجه فارنهایت می‌رسد(۳۷۰۰ تا ۶۲۰۰ درجه سلسیوس). اما هرچه از سطح خورشید دورتر می‌شوید به نظر می‌رسد که اتمسفر گرم‌تر می‌شود. در کرونا که خارجی‌ترین لایه اتمسفری خورشید است و در فاصله حدود ۱۲۰۰مایلی از سطح خورشید واقع شده است دما تا حد شگفت‌انگیزی افزایش می‌یابد که برابر است با ۹۰۰ هزار درجه فارنهایت (۵۰۰ هزار درجه سلسیوس).

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

آیا سایه وزن دارد؟ (ویدیو)

مایکل استیونز صاحب کانال یوتیوب ویساس(Vsauce) این بار در خصوص این صحبت می کند که آیا سایه وزن دارد و دیدگاه های علمی در این خصوص را بررسی می کند. این ویدیو همراه با زیرنویس فارسی میباشد.

 

برای مشاهده ویدیو به ادامه مطلب مراجعه کنید...

سرعت نور چیست؟

 

فلاسفه و پژوهشگران از دیرباز در جستجوی راه هایی برای درک نور بوده اند. آنان علاوه بر تلاش برای درک ویژگی های اصلی نور(اینکه نور از ذره یا موج تشکیل شده)، در خصوص اینکه نور با چه سرعتی حرکت می کند، محاسبات متناهی انجام داده اند. دانشمندان از اواخر قرن هفدهم محاسبات را با تاکید بر افزایش دقت در دستور کار خود قرار داده اند. به همین منظور، آنان به بینش بهتری پیرامون مکانیک نور و نقش مهمی که در فیزیک، اخترشناسی و کیهان شناسی ایفا می کند، دست یافته اند. به عبارت ساده تر، نور با سرعتی باورنکردنی حرکت می کند و سریع ترین چیزی است که در جهان شناخته می شود.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

 

 کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  تقویت فن بیان  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید